Links

Ръководство за финансов контрол

Въведение

  • Цел на документа
Това ръководство е създадено от ....., за да подкрепи по-доброто администриране и управелние на финансовата сфера на Сдружение Подкрепи БГ. Дейностите по финансов контрол подпомагат Сдружението като:
  • защити активите на Сдружението
  • води финасовите дела, така че по-лесно да се идентифицира и управлява риска
  • подпомага за предотвратяване или откриване на потенциални измами
  • осъществява мониторинг като гарантира правилно водене на счетоводна отчетност, така че да се получава навременна инфорация относно финнасовите потоци в Сдружението.
Вътрешните правила за вътрешен финансов контрол значително намаляват, но не елиминират рискът от загуби. Въпреки всичко това Ръкевство е създадено, за да подпомогне предотвратяване на рисковете, свързани със загуби както следва:
  • това Ръководство се свежда до ангажианите в процеса по финансов мениджмънт и контрол
  • ясно поставени роли на всеки един участник в процеса
  • разделение на задълженията, примерно двама членове на Надзорен съвет подписват банкови плащания
  • ободрение на йерархично ниво
  • равнение на всички операции със съответните първични документи
  • финансов анализ между бюджетирани и реални данни
  • поддържане на одитна следа и монторинг
  • Отговорни лица
  • Членовете на надзорен съвет
  • Финансов контролер
  • Лицата, отговорни за изплащане на набраните дарения към надарения
  • Тийм лийдове или отговорници на екипи, които одобряват основните оперативни разходи
Съдържание на Ръководството
Разделя се на пет основни сектора:
  • Приходи и постъпления
  • Разходи
  • Банкови и касови разчети
  • Активи и кампании
  • Мониторинг върху ангажиментите, свързани с дарителските кампании

Приходи и постъпления

Направления

  • Дарения за издръжка на Платформата - различни видове
  • Дарения по различни каузи

Начин на получаване

  • Чрез платежни системи
  • Чрез организирани събития -
  • входна такса за участниците с предварително номерирани билети, за да се проследява предостванета бройка в случай, че е на място в брой.
  • дарителска кутия, която е предварително запечатана
  • други .....
  • Ще имаме ли вариант да изпращат по поща, мъниграм и пр.., в които може да има и кешови приходи? - там контролът е малко по-силен и трябва да се опише подробно на няколко нива - ще трябва да се оторизира някой да ги получава и това трябва предварително да се знае от лицата, които изпращат с мъниграм ... сложно е- по-скоро почти невъзможно

Видове дарители

  • Юридически лица
  • Физически лица
  • Институции, пред които се кандидатства за безвъзмездни средства по програма (примери)

Вариант на извършване на услуги срещу заплащане?

  • Типове услуги
  • Към други дарителски платформи
Тук се включва описание за проучване на източника на дохода т.е. KYC & AML - това звучи неясно - вътрешна информация ли е? Имам предвид - оперативна, работна? Ако ще остане публична, е важно да има яснота какво е KYC & AML

Разходи

Основни принципи

  • Всички разходи са оторизирани от … (нужно е допълване) нива, като присъщи за Сдружението
  • Стоките и услугите, които са поръчани и платени, са получени физически
  • Изплатени са след като са били включени в предварително одобрен бюджет на Сдружението
  • Плащанията са направени от оторизирани за целта лица - веж следваща точка: Банкови разчети
  • Разходите са придружени с необходимата съпътстваща документация - фактура, договор, протокол и пр. съотносими
  • Отчитат се вярно и точно в счетоводни регистри
Основните контролни функции тук се базират на най-добри практики за прозрачност и коректност в сферата на финансовия контрол в благотворителни организации.
В случай на установяване на слабости в контролните функции, се избира външен контрольор, който да направи повторна проверка.

Основни оперативни разходи

  • Процедура за плащане
  • Лимити на плащане
  • Ниво на одобрение
  • Проверка на реквизити и пр.

Заплати и хонорари

  • Договори и индивидуални досиета
  • Месечни ведомости
  • Изплащане на суми и осигуровки/ данъци
  • Деклариране пред държавни органи

Разходи, свързани с набиране на средства по кампании

  • Маркетинг
  • Организиране на събития
  • Необходимост от транспортни разходи - командировки и пр.

Разходи, които са направени от член на Сдружението

Играе ролята на подотчетно лице, на което се изплаща сумата

Банкови и касови разчети

  • Ограничение за брой банкови сметки и валути
  • Ескроу (напишете го с оригиналното изписване на английски, моля. а най-добре е да се избегне терминът, ако е възможно, за да бъде разбираемо и за неспециалисти в областта) сметки за различни дарителски кампании
  • Ниво на достъп
  • Одобрение при плащане на разходи
  • Динамични справки за движение по сметки и кампании

Кампании и контрол на плащанията

Тук може да реферира документ Fin_Mngt_Features (моля да избягвате подобни съкращения и със сигурност - изписването на англисйки език)
  • Ниво на одобрение
  • Верификации на необходимата документация и проверка преди отпускане на набраните средства по кампаниите
  • Отговорни лица - тип професионално ориентиране (не се разбира за какво става дума. имайте предвид, че почти всички хора (дори сред доброволците) ще се интересуват от финансовите процеси - важно е всеки да може да разбере информацията)

Счетоводна отчетност

  • Спазване на принципи, според нормативна уредба, т.е. - Закон за счетоводство и НСС/ МССтандарти (пояснения на абревиатурите)
  • Периодични справки за отчитане на дейността - месечни, тримесечни, годишни отчети
  • Динамични справки за набрани средства, разплатени кампании и направени оперативни разходи по типове, които ние изберем. (примери) Тук може да се включи и нает персонал по позиции и средна заплата, без имена, (ако има такъв впоследствие).

Одит/ мониторинг на дейността

  • Периодичност
  • Кой го прави - външни експерти или членове на Сдружението, на ротационен принцип, също може да се публикува покана в сайта
  • Извежда се списък с основните данни, които се гледат, за да се включат и нефинансисти.